Monday 14 March 2011

Country mane yg perlu ai block bila listing di ebay?

 Salam kawan2ku yang bijak di luar sana. Ni ai bagi tips untuk korang listing barang di ebay. Menjual barang secara online di seluruh pelusuk dunia ni ada bermacam2 masalah yg kita x jangka boleh timbul.

Seperti yang kita tahu, delivery untuk sampai barang ke pintu rumah pengguna mengambil masa 2-3 minggu, so dalam masa tu, risiko barang hilang, barang tersalah hantar, rosak atau di curi mungkin akan timbul. Percentage berlakunya masalah2 begini saya jangkakan dalm 30% sahaja. Saya sebagai penjual ebay tegar berani mengambil risiko ini, dh memang nama peniaga kan, basic BERANI MENGAMBIL RISIKO ni perkara biasa kan?

Selain daripada itu, masalah kastam yg ketat di sesetegah negara juga menjadi masalah kepada kita sebagai penjual. Untuk mengelakkan terjadinya masalah2 di atas, selalunya saya akan block negara2 yg mempunyai masalah itu.

Antara negara2 yg ai block terlebih dahulu sebelum submit listing adalah, ....

 (jika guna INTERNATIONAL AIRMAIL atau REGISTERED AIRMAIL)
  1. Bosnia and Herzegovina
  2. France, 
  3. Germany,
  4. Italy, 
  5. Spain,
  6. Argentina, 
  7. Brazil, 
  8. Chile, 
  9. Ecuador, 
  10. Paraguay, 
  11. Peru, 
  12. Uruguay, 
  13. Venezuela, 
  14. Israel, 
  15. Canada, 
  16. Mexico,
Walaubagaimanapon, jika anda menggunakan Express Mail Currier(EMS), risiko kepada terjadinya masalah2 di atas adalah kurang, Cuma yang pasti, jika barang yang anda hantar dari negara Malaysia, negara yg wajib anda block ialah negara Israel, kerana our postal services  memang x post barang ke Israel. Harap maklum.

1 comment:

Note: only a member of this blog may post a comment.